FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt18/04/2018

Hur mycket kan en vårdnadshavare bestämma själv utan den andres samtycke?

Min sambo har en dotter på 13 år.

Jag brukar följa med på möten med skola, sjukvård etc. Både min sambo och hennes dotter säger att dom vill ha med mig.

Nu har dotterns pappa som aldrig brukar delta sagt ifrån att jag inte får vara med.

Jag förstår att jag inte har någon rätt att gå emot hans vilja. Men vad kan egentligen hända om jag struntar i honom och gör som min sambo och hennes dotter vill du? Bryter jag då mot någon lag? Vad heter isf brottet och hur lyder straffskalan? Självklart vill jag inte infektera situationen mer, men jag vill heller inte svika sambon och än mindre dottern.

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vänder dig till oss och jag ska försöka informera dig så gott jag kan.

Utgångspunkt i omständigheterna: För att inte något missförstånd ska komma fram, så skriver jag mina utgångspunkter för svaret och hur jag tolkar din situation: Du har en sambo, som har en dotter på 13 år. Dotterns pappa säger ifrån och vill inte att du ska vara med samt att han, i övrigt, inte är så involverad i dotterns liv. Jag utgår även från att de har delad vårdnad och att dottern är stadigvarande bosatt hos er.

Tillämpligt lagrum: Föräldrabalk, förkortning: FB.

Vårdnadshavarens ansvar och omfattning.
Utgångspunkten vid en gemensam vårdnad är att de båda bestämmer över hennes angelägenheter, 6kap 11§ och 13§, FB. Som huvudregeln är att vårdnadshavare ska, i samarbete och samtycke, bestämma över saker som kan vara angeläget för deras barn.

Enligt 6kap 13§ 2st, FB, kan en vårdnadshavare bestämma vissa saker själv. En del av bestämmelsen lyder: "sådana beslut rörande vårdnaden som inte utan olägenhet kan uppskjutas, bestämmer den andre ensam". Det betyder att vardagliga beslut, som inte kan uppskjutas utan besvär, ska ena föräldern kunna göra själv. Det kan exempelvis vara de alldagliga beslut som vad för kläder de ska ha på sig, vart de ska gå och leka och med vem eller dylikt.

Logiken bakom detta är, att när barnet befinner sig med en förälder, så ska den föräldern inte behöva fråga om varenda grej som rör barnet utan har således rum att själv bestämma vissa saker. Ytterligare i bestämmelsen stadgas det att "en vårdnadshavare inte får ta beslut som kan vara ingripande för barnets liv", det kan exempelvis vara beslut angående vilken skola hon ska gå på eller en eventuell flytt till en annan stad.

Slutsats.
Vad som framgår är således att din sambo kan bestämma vardagliga saker som inte är av ingripande betydelse för hennes dotter utan dotterns pappas samtycke. Av denna grund, som du hittar i 6kap 13§ 2st FB, kan du gå på dessa möten som din sambo och hennes dotter vill att du ska gå på. Du behöver alltså inte oroa dig för eventuella lagliga konsekvenser.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare