Hur mycket får näringsidkare öka priset efter offert?

Hej,

Vi har renoverat två badrum och fick offert för dessa samt ytterligare en offert som gällde om vi önskade installera golvvärme. Vi godtog dessa och betalde räkningen som kom och som överensstämde med offerten. Faktura för klinker och kakel fick vi nu men nu har firman lagt till 120000 kr extra för exemplevis indragning av "jord" till badrummen. Har firman rätt att göra detta? Det enda förbehåll som angavs i offerterna var att rummen skulle vara tömda samt att ingen asbest skulle finnas i golv och vägg.

Vänliga hälsningar

Ulrika

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du ställer din fråga till oss!

Eftersom ni renoverat två badrum antar jag att det kostat en del. Konsumenttjänstlagen öppnar upp för att vissa förändringar i den här typen av tjänster kan ske efter att ett företag lämnat en offert, det är nämligen relativt vanligt att tjänster inte tar exakt den tid man antagit och det skall finnas viss möjlighet för näringsidkare att anpassa sitt pris för att inte gå med förlust.

Det är tillåtet för näringsidkaren i den här typen av sammanhang att öka priset med 15 % enligt 36 § andra stycket i Konsumenttjänstlagen. Med andra ord innebär en ökning med 120 000 kr som i ert fall att grundkostnaden enligt offerten var minst 800 000 kr. Om priset på offerten var lägre än 800 000 kr har alltså näringsidkaren lagt på mer än vad som är tillåtet enligt svensk konsumenträtt.

Eftersom det verkar som om 120 000 kr berör ett flertal olika utförda arbetsmoment så bör det poängteras att 15 % alltså är maxgränsen för kostnaden för alla arbetsmomenten tillsammans.

Utöver ovan sagda finns även möjlighet för näringsidkaren att höja priset mer än 15 % om det är så att prisökningen beror på konsumenten, kanske har konsumentet ångrat sig eller på annat vis orsakat ökade kostnader för näringsidkaren. Exempelvis krävt golvvärme efter att golvet redan lagts och liknande som försvårar för näringsidkaren. 38 §.
Näringsidkare får också utföra tilläggsarbete (exempelvis dra jordkabel om man trodde att det fanns när man gav offertpriset men det visar sig att det inte fanns) om det är säkerhetsskäl, kan ske till ett billigt pris, eller det är rimligt att anta att kunden vill det. 8 §. Men näringsidkaren skall då underrätta kunden om det är möjligt.
Eftersom vi här pratar om eventuellt tilläggsarbete för 120 000 kr så antar jag att det tagit viss tid och därför varit lätt att tillfråga dig som kund.

Med det sagt så misstänker jag att näringsidkaren ökat priset lite väl mycket om du inte renoverat badrummen väldigt exklusivt.

Behöver du ytterligare hjälp med konsumenttjänstfrågor är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare