Hur mycket får jag vid separation från min sambo?

Hej!

Göra en lång historia kort:)

Sambos med man och 3 barn.Flyttade in tillsammans i ett hus 94 då han skrev på papper som ägare.Vi flyttar och hyr ut huset (båda stå då som ithyrare)bosätter oss i en lägenhet istan.2010.Separera 2011 och då säger han att huset är hans så även bilen han står på (som båda har bet på)Jag har även bet för huset.Jag går då helt lottlös men med 3 barn som bor hos mig och han bet endast underhåll (det belopp som finns hos försäkringskassan.1530 per barn.Min bank säger att detta är helt rätt (även hans bank då)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar dig som att din fråga är om du har rätt till hälften av ert hus och er bil.

Gällande rätt

Enligt 3 § sambolagen utgör sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom om det har förvärvats för gemensamt bruk. När ett samboförhållande upphör, t.ex. genom att den ena samborna flyttar isär (2 § sambolagen), har då den andra sambon rätt till hälften av samboegendomen, 14 § sambolagen.

Sambors gemensamma bostad är till exempel fast egendom som samborna eller någon av dem äger eller innehar med tomträtt, om det finns en byggnad inom egendomen som är avsedd som sambornas gemensamma hem, 5 § sambolagen.

Enligt 6 § sambolagen avses med sambors gemensamma bohag möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet.

Om ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, ska på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning, se 8 § sambolagen. Bodelningen skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde.

Vid bodelningen ska först sambornas andelar i samboegendomen beräknas. Då ska så mycket avräknas att det täcker de skulder som den sambon hade när samboförhållandet upphörde. Det som sedan återstår av samboegendomen ska läggas samman och delas lika mellan samborna, 12-14 §§ sambolagen.

Vad som gäller för dig

Det verkar i din fråga som att ni har köpt bostaden just för att använda den för gemensamt bruk. Då ska ni göra en bodelning och avräkna den egendom som ska täcka eventuella skulder. Efter det ska fastigheten delas lika mellan er, så även du har rätt till hälften av fastigheten.

Bilen räknas inte som sambors gemensamma bohag då det inte är inre lösöre för hemmet. Det är alltså enskild egendom och går till den som äger den. Men om ni båda har betalat lika mycket för bilen borde din sambo betala dig hälften av värdet för bilen, om det är han som får behålla den.

Sammanfattning

Bankerna har alltså sagt fel till dig, om det inte är något jag inte fått reda på genom din beskrivning som skulle vara avgörande. Du har alltså rätt till din del av den gemensamma egendomen. Om du skulle behöva ytterligare hjälp kan du betala för att få svar på en expressfråga, här http://lawline.se/ask_a_question/express, eller anlita Familjens jurist om din sambo inte samarbetar, här http://lawline.se/boka.

Hoppas att det var svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor får du gärna höra av dig igen på sanna.wetterin@lawline.se

Vänliga hälsningar

Sanna WetterinRådgivare