Hur mycket får grannar låta i flerfamiljshus?

Spela det något roll om vad ljudet hörs i lägenheten om man har en granne som stör alltid och det hörs mest i vardagsrummet ? Är det int så att det ska vara tyst och inte hörs nogåt i hela lägenhet ??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Det finns inga självklara regler gällande hur mycket ljud man ska behöva tåla från sina grannar. Generellt går det dock att säga att boende i flerfamiljshus måste acceptera ljud och andra störningar som hör till ett normalt liv. Svaret på din fråga beror därmed på vad det är för ljud som du störs av. Om ljuden är "normala", alltså fotsteg, tillfälligt höga röster etc. är det därför inget som kan läggas grannen till last. Det gäller även om det är ovanligt lyhört i huset. Det finns inga regler om att det ska vara tyst och inte höras något i lägenheten. Att det hörs mest i vardagsrummet spelar inte någon roll ifall det handlar om normala ljud från grannen.

Om det däremot är så att din granne ger ifrån sig mer ljud än vad som hör till ett normalt liv är det inget du måste acceptera. Enligt 12:25 jordabalken ska hyresgäster se till att deras användning av lägenheten inte leder till att de som bor i omgivningen utsätts för oskäliga störningar. Jag råder dig i sådana fall att kontakta din granne och tala om att du störs av ljuden. Förhoppningsvis är grannen förstående och ni kan nå en överenskommelse. Om det inte ger framgång kan du höra av dig till din hyresvärd alternativt till bostadsrättsföreningens styrelse (beroende på din boendeform), som kan ge din granne en varning.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare