Hur mycket dagsböter kan jag få för ringa narkotikainnehav?

Hej! Polisen knacka på för det luktat cannabis i trapphuset. Dom kommer in och hittar ungefär 5g cannabis i min lägenhet.

Hur kan jag räkna ut hur mycket dagsböter jag får ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att det rör sig om 5 gram cannabis kommer du att bli åtalad för ringa narkotikainnehav, enligt 2§ Narkotikastrafflagen (1968:64). I bedömningen tas också hänsyn till om det är för eget bruk eller för distribution, men eftersom det handlar om 5g och att det luktade i trapphuset, vilket tyder på eget bruk, så kommer du högst sannolikt att bli åtalad för ringa narkotikabrott. Ringa narkotikainnehav är ett brott som kan leda till böter eller fängelse i högst sex månader, i praktiken döms ofta ut böter. Enligt 2§ Brottsbalken kan man som lägst få dagsböter i 30 dagar men ett belopp på 50 kronor. Faktorer som påverkar bedömning är dock om du blivit dömd innan, din inkomst, om du har någon försörjningsskyldighet och dina ekonomiska förhållanden i övrigt. Man gör alltså en bedömning från fall till fall. Det högsta beloppet är dock 1000 kronor i dagsböter.

Man gör som sagt en bedömning från fall till fall, alltså finns ingen siffra som jag kan ge dig. För att bilda dig en uppfattning om hur mycket du kan tänkas få kan du ta vägledning från tidigare fall. I RH 2014:31 blev den tilltalade dömd för ringa narkotikabrott efter att ha odlat två små cannabisplantor. Mängden narkotika var 3,74 gram och var avsedd för eget bruk. Den tilltalade blev då dömd till 60 dagsböter å 70 kronor.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare