Hur mycket av min deposition kan hyresvärden behålla?

Jag betalade deposition när jag skulle hyra i andra hand . Vi blev sen osams när jag ville flytta ut och kände redan då att hon inte kommer betala tillbaks depositionen . När hon sen efter städfirma städat så gnällde hon på allt . Även på målning vi gjort. Nu undrar jag hur mkt sv depositionen hon kan behålla ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid hyra gäller 12 kap. jordabalken (också kallad hyreslagen). 12 kap. 24 § klargör att hyresgästen måste vårda lägenheten och att han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av honom, någon i hans hushåll eller någon som är där på besök. Detta innebär att hyresvärden har rätt att dra av belopp från depositionen för att ersätta skada som har uppkommit genom oaktsamhet. Hur stort det här beloppet är kan jag inte svara på utan att veta fler omständigheter.

Det är hyresvärden som har bevisbördan för att skadorna har uppkommit under tiden du bodde där. Av praxis från högsta domstolen framgår dock att hyresvärden inte har hela bevisbördan och att hyresgästen inte kan undgå ansvar genom att skylla på att det var en olyckshändelse (NJA 1975 s. 657).

Vad gäller målningen regleras även detta i jordabalken. Där framgår att hyresvärden endast har rätt till ersättning om målningen medför att lägenhetens värde har minskat. Här blir det exempelvis relevant att ta hänsyn till färgen ni målade och om målningen är professionellt genomförd (12 kap. 24 a § jordabalken).

Utan att veta fler omständigheter kan jag tyvärr inte svara mer detaljerat än såhär, jag hoppas att det ändå hjälper dig och att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare