Hur minskar man bröstarvinges arvslott?

HEJ

jag har en fråga om att ärva. om en mamma har två barn dör, då ärver väl dom 50 procent var? om det är så kan man på något sätt skriva av så att den ena sonen ärver mer än den andra? mamman vill att den ena sonen inte ska ärva lika mycket som den andra pga olika omständigheter. hur fungerar det?

en fråga till. kan mammans som äger ett hus, har lite lån på detta skriva över huset medans hon lever på ena sonen så att när hon dör finns det inget att ärva för den hon inte vill ska ha ngt.

tack på förhand

lotta

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv hittar du i ärvdabalken (ÄB).

Det stämmer som du säger att om man inte upprättar något testamente så gäller att barn delar på arvet efter föräldrarna 2 kap 1 § ÄB. Detta kallas för barnen arvslott, om det finns två barn så blir deras arvslott således 50 % av arvet. Detta är alltså vad som kommer att hända om man inte upprättar ett testamente. Upprättar man däremot ett testamente så gäller det istället för den "automatiska arvsordningen". I testamentet kan föräldern disponera över sin egendom nästan hur den vill. Barn har dock alltid rätt till det som kallas för "laglotten", vilket innebär att en förälder aldrig kan göra sina barn arvslösa. De har alltid rätt till hälften av arvslotten, dvs 25 % av arvet ( 7 kap 1 § ÄB). Den son som mamman i ditt exempel vill ge en mindre del av arvet har alltid rätt till 25 % av den summa som finns kvar när mamma dör. Resterande 75 % kan mamman gör vad hon vill med, det går till exempel bra att ge allt detta till den andra sonen. Det mamman kan göra är således att uppprätta ett testamente.

När man upprättar ett testamente är det viktigt att tänka på de formkrav som finns i ÄB. Dessa hittar du i 10 kap 1 § ÄB, testamentet ska till exempel vara skriftligt och två vittnen ska vara närvarande samtidigt när den som testamenterar skriver under det. Det behöver dock inte registreras utan det räcker med att förvara det på ett ställe så att det hittas när man gått bort. Inte alla får vara vittnen, 10 kap 4 § ÄB uppräknar släktskapsförhållanden som gör att man inte får vara vittne.

Gällande din andra fråga om ifall en mamma kan skänka bort sin egendom för att minska den förmögenhet som ska delas vid arvet gäller följande. Om en förälder ger sitt barn egendom så förutsätter att detta inte är en gåva utan det ses som ett förskott på arv. Om något ses som förskott på arv måste man ta med denna egendom när man beräknar hur stort arvet blir dvs det löser inte problemet i din fråga. För att det inte ska handla om ett förskott på ett arv måste mamman i fallet göra tydligt att det inte handlar om det utan att det är en gåva. Se 6 kap 1 § ÄB.

Det är således möjligt att skriva över huset på sonen men då måste man se till att det tydligt framgår att det handlar om en gåva och inte ett arv. Vid gåvoöverlåtelser gällande fastigheter gäller särskilda regler, se 4 kap Jordabalken.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Amanda HärleRådgivare