Hur många hyror måste jag betala efter uppsägning?

Hej jag har 2 månader uppsägningstid och jag sade upp kontraktet den 28 november (idag) hyran för december skall vara inne den 30 november, hur många hyror är jag tvungen att betala? Enligt mig är det enbart denna i november och den i december men min hyresvärd som jag bor med påstår att jag måste betala den sista januari också.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyra finns i 12 kap jordabalken (JB).

Om uppsägningstid

Uppsägningstid räknas i hela månader. Det innebär att december blir din första uppsägningsmånad, och januari den andra. Detta innebär också att du förlorar tillträde till lägenheten i slutet av januari.

Du ska inte betala hyra för de månader du inte har tillgång till hyresrätten. Eftersom du betalar hyran i förväg betyder detta att den sista hyran du ska betala kommer att vara den i december, för januari månad. Om du skulle krävas betala in i januari också betalar du för februari, vilket din hyresvärd inte kan kräva av dig. Så länge avtalet säger att uppsägningstiden är två månader har du alltså rätt, och din hyresvärd fel.

Om avtal saknas

Om ingen uppsägningstid är avtalad mellan parterna är det tre månaders uppsägningstid som gäller (12 kap 4-5 §§ JB). Om du inte kan bevisa att det finns ett avtal mellan dig och hyresvärden som bestämmer att uppsägningstiden istället ska vara två månader kommer hen alltså kunna kräva dig på hyra även för februari.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare