Hur många år pågår en löneutmätning?

Hej, I dagsläget har jag något jag tror kallas löneutmätning på min aktivitetsersättning. Man drar en summa så jag hamnar på existensminimum varje månad. Hur många år pågår en sådan utmätning, då jag inte ser en chans att min skuld någonsin kommer att bli betald? Är det livet ut, eller finns det någon chans att ansöka om att de avslutar detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser kring löneutmätning regleras i utsökningsbalkens (UB) 7 kap

Löneutmätning är ett vanligt sätt för Kronofogdemyndigheten att driva in skulder. Detta görs genom att gäldenärens arbetsgivare varje månad drar av en summa från gäldenärens lön. Denna summa går sedan till den som gäldenären står i skuld till.

För att man ska kunna klara sin försörjning är man alltid garanterad att behålla ett visst belopp av sin lön, det kallas förbehållsbelopp, men kan även kallas ”beneficium belopp” eller ”existensminimum”. I förbehållsbeloppet ingår din boendekostnad samt ett normalbelopp som ska täcka dina vanliga levnadskostnader 7 kap. 5 § UB.

Från och med 1 juni 2022 är normalbeloppet:

  • 5 158 kronor för en ensamstående vuxen
  • 8 520 kronor för makar eller jämställda
  • 2 756 kronor för barn 0–6 år
  • 3 308 kronor för barn 7–10 år
  • 3 860 kronor för barn 11–14 år
  • 4 411 kronor för barn 15 år eller äldre.

Svar på din fråga

En löneutmätning kan pågå så länge skulden finns kvar och du har inkomster som går att utmäta. Om du får en ny skuld under tiden en utmätning pågår, kommer denna skuld läggas till de andra skulderna.

Är man så pass skuldsatt att man inte kan betala sina skulder på egen hand under en överskådlig tid kan man ansöka om skuldsanering. Skuldsanering innebär att man betalar en del av sina skulder under några år. När dessa år har gått, har du inte längre kvar skulderna som ingick i skuldsaneringen.

Eftersom du skriver att du inte ser en chans att din skuld kommer kunna betalas, skulle jag råda dig att ansöka om skuldsanering. Kraven som måste uppfyllas för att bli beviljad skuldsanering brukar vara högt ställda och därför är det inte en självklarhet att du kommer bli beviljad skuldsanering.

Det kostar inget att ansöka om skuldsanering och du behöver inget ombud i processen. Du fyller enkelt i en ansökan på Kronofogdens hemsida (här)

Jag hoppas du fick svar på din fråga och önskar dig stort lycka till!

Michelle KomulainenRådgivare