FrågaFAMILJERÄTTFaderskap13/03/2016

Hur man ändrar vem som är registrerad som far

Jag har en halvbror som har en annan biologisk far än jag. Det upprättades en dödsboanmälan för ett år sedan då det inte fanns något arv efter min pappa. Nu har vår mor avlidit och allt hennes arv ska fördelas

lika mellan hennes barn, jag och min halvbror.

Hos Folkbokföringen är min halvbror (felaktigt) registrerad som min pappas barn (hans biologiska far har mor alltid hållt hemlig, men innan hennes död framkom en del uppgifter). Om min halvbror hade varit registrerad korrekt, dvs som barn till hans biologiska far så skulle han nu ärva 25% istället för 50% efter mor.

Är det en komplicerad process att ändra i Folkbokföringen, och vad krävs det för att detta ska göras? Göra en tilläggsbouppteckning? Måste min halvbror gå med på detta? Måste min halvbrors biologiska far (som vi hittat nu via Internet) gå med på detta och lämna DNA-prov?

MVH

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Till att börja med vill jag be om ursäkt för att du har fått vänta länge på att få din fråga besvarad.

Vad gäller att få faderskapet ändat i folkbokföringen beror detta på anledningen till att registreringen skedde från början. En man registreras som fader antingen på grund av den så kallade faderskapspresumtionen, 1 kap 1 § Föräldrabalken, eller genom faderskapsbekräftelse, 1 kap 3 § Föräldrabalken.

För det fallet att din far är registrerad som fader på grund av faderskapspresumtion kan talan väckas om att denna ska hävas. Enligt 3 kap 2 § Föräldrabalken har barnet talerätt i mål om hävande av faderskap, din bror har alltså rätt att väcka talan om detta. Hade din far varit vid liv hade även din far haft rätt till detta, 3 kap 1 § stycke § Föräldrabalken. Enligt 2 stycket samma § har mannens arvingar, alltså du, i vissa fall talerätt. Talerätt föreligger inte om mannen och barnet varaktigt sammanbodde tillsammans eller om mannen efter barnets födelse erkände barnet som sitt. Detta behöver inte vara en formell bekräftelse gjort i enlighet med 1 kap 4 § Föräldrabalken, utan det räcker med att mannen gett uttryck för en vilja att barnet ska anses som hans.

Har faderskapet istället registrerat på grund av faderskapsbekräftelse är denna bekräftelse i princip bindande. Bekräftelsen kan dock ogiltigförklaras om det visar sig att den som avgett bekräftelsen inte är far till barnet, se 1 kap 4 § stycke 3 Föräldrabalken. Inget sägs om vem som har talerätt i detta fall, men klart är att både barnet och fadern har talerätt. Gällande faderns arvingar har i ett rättsfall, NJA 1988 s 525, bestämmelserna för faderskapspresumtion tillämpats analogt. I fallet hade arvingarna inte talerätt eftersom att en faderskapsbekräftelse hade avgetts efter barnets födelse.

Sammanfattningsvis kan sägas att din halvbror har rätt att väcka talan om att din far inte är hans far. Om även du har talerätt gällande detta beror på hur omständigheterna ser ut i ditt fall. Eftersom att jag inte har kännedom om omständigheterna i ditt fall kan jag inte ge ett klart besked huruvida du har talerätt eller inte. Har du rätt att väcka talan kan du i samband med målet begära att rätten förordnar om blodundersökning, se blodundersökningslagen.

Du skriver att det inte fanns något arv efter din far. Jag tolkar detta som att inga tillgångar fanns, och därmed inte heller något efterarv. Är så fallet ska det inte spela någon roll vem som är registrerad som far till din bror. Din bror är fortfarande din mammas bröstarvinge och ni två kommer därför att dela lika på arvet efter henne. Detta följer av 2 kap 1 § Ärvdabalken. Finns ett efterarv skulle din bror inte ha rätt till detta om han inte är att anse som arvinge till din far. Vem som har rätt till efterarv bestäms dock vid tiden för den efterlevande maken/makans död, se 1 kap 1 § Ärvdabalken.

Föräldrabalken hittar du här

Ärvdabalken hittar du här

Blodundersökningslagen hittar du här

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare