FrågaARBETSRÄTTArbetsskada 16/09/2020

Hur långt tillbaka i tiden kan man anmäla en arbetsskada?

Hej Har arbetat inom skolan i samma kommun i 24 år och lider nu av tinnitus. Började innan jag gick i pension och har fortsatt sedan. Undrar nu om jag kan yrka på en arbetsskada i efterhand. Jag har under tiden jag arbetade påkallat uppmärksamhet gällande hög volym i både idrottshall och övrigt men endast fått svar att köpa egna öronproppar. Har svårt att sova och när det är tyst runt omkring och min psykiska häls är inte så bra pga detta. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline. Nedan kommer en redogörelse för din fråga.

Vad är problemet?

Jag tolkar det som att du undrar över hur läget ser ut för dig att yrka på en arbetsskada i efterhand.

I din fråga har jag inte fått någon angiven tid för när arbetsskadan kan ha inträffat. Det finns ingen uttrycklig tidsgräns för hur långt tillbaka i tiden man kan göra anspråk på ersättning för en arbetsskada. Dock kan från Försäkringskassan inte ansöka om ersättning för arbetsskada längre än sex år bakåt i tiden. Det blir alltså väldigt svårt att bevisa arbetsskadan om det har gått längre än sex år och ifall man inte har läkarintyg/medicinska underlag som styrker arbetsskadan.

Skulle det vara så att du inte har rätt till ersättning för arbetsskada från Försäkringskassan finns det en chans att vända sig till AFA Försäkring för att ansöka om ersättning för arbetsskada. Eftersom du inte angett något i frågan om något privat försäkringsbolag utgår jag ifrån att du inte har tecknat en privat försäkring om arbetsskada.

Du kan läsa mer om arbetsskada på Försäkringskassan samt AFA Försäkring. Även arbetsskadeguiden kan vara till hjälp för att ge dig en övergripande bild av hur det kan se ut för just din situation.

Om du känner dig osäker på hur du ska kunna gå vidare med din fråga rekommenderar jag dig att du tar kontakt med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare