FrågaARBETSRÄTTArbetsskada 14/07/2022

Möjlighet att få ersättning genom AFA vid arbetsskada

Under tiden jag utförde min arbetsuppgifter på jobbet blev jag slagen från el kabel 400 watt. jag blev inlagd i sjukhus i 2 dagar och jag hörde att vissa kan avlida av sånt men jag hade tur. vad kan jag få för ersättning? av vem? AFA försäkring ? från jobbet? hur ska jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du är inne på finns det en möjlighet att få ersättning via arbetsskadeförsäkringen (AFA) vid arbetsskada. För att detta ska vara möjligt krävs det antingen att din arbetsgivare har tecknat försäkringen, eller är skyldig att teckna försäkringen. Jag råder dig att kontakta din arbetsgivare för att undersöka om arbetsplatsen är ansluten till AFA.

Om din arbetsgivare har AFA kan du få ersättning för inkomstbortfall, kostnader (såsom läkarvård, läkemedel och sjukgymnastik) samt sveda och värk. Det är svårt att mer exakt svara på vilken ersättning som kan aktualiseras i ditt fall.

Du hittar information om skadeanmälan här. Det finns också en möjlighet att skicka in en blankett via post, den hittar du här.

Sammanfattningsvis råder jag dig att i första hand kontakta din arbetsgivare för att undersöka om det finns en AFA-försäkring på arbetsplatsen eller om de har en sådan skyldighet. Därefter skickar du in en skadeanmälan till AFA som tar ditt ärende vidare.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Marika HåkanssonRådgivare