Hur långt sträcker sig ett samboavtal?

Hej,

Min sambo har skulder i form av obetalda räkningar som gått till inkasso. Detta har skett pga att han under en tid inte fått sin post och kört strutsen, huvudet i sanden gällande lån, räkningar osv. Det har vid upprepade tillfället kommit ifatt honom nu när hans post funkar igen.

Jag undrar om detta kan komma att påverka mig, min ekonomi och det jag äger. Vi har inte delad ekonomi, äger egentligen ingenting tillsammans men har ett barn ihop.

Eftersom jag har en bostadsrätt, som jag äger skrev vi tidigt ett samboavtal som förklarar att allt som ska delas vid en separation ska styrkas med kvitton och övrigt tillhör mig.

Bör jag se över något för att säkra att hans ekonomi aldrig kan påverka min eller våra barn när hen växer upp?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande sambos regleras i sambolagen.

Ifall du och din sambo skulle separera och en av er begär bodelning enligt 8 § sambolagen kommer ni dela lika på era gemensamma tillgångar, såsom bostad och bohag enligt 3 § sambolagen. Allt som är er gemensamma egendom kommer ni dela lika på.

Vad som definieras som gemensam bostad enligt 5 § sambolagen är den bostad som en minst en av samborna innehar nyttjanderätt eller äger.

I detta fall, har ni dock redan upprättat ett samboavtal som tydliggör att bostaden och bohaget är ditt om inte din sambo kan styrka det med ett kvitto. Detta innebär att du har säkrat din egendom och bostad inför en eventuell bodelning.

När det sedan kommer till din sambos skulder är detta hans enskilda egendom, och det kommer inte påverka dig eller ert barn, så länge inget står på ditt namn.

Sammanfattningsvis har ni genom att upprättat ett samboavtal skyddat er enskilda egendom, och om det är något mer ni vill tydliggöra är det bara att upprätta ett nytt samboavtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare