FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/02/2019

Hur långt innan skilsmässa kollar man på makarnas tillgångar?

hur långt innan skillsmässa kollas tillgångar och pengar? var kollas tillgångar i form av pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en make vill skilja sig ska denne skicka in en ansökan om detta till tingsrätten. Du hittar mer information samt blanketter här.

När ansökan om skilsmässa har skickats in och tagits emot av tingsrätten har talan om skilsmässa väckts. Detta är den avgörande dagen för den bodelning som ska ske vid en skilsmässa. Det är de tillgångar som makarna äger den dagen som räknas in i bodelningen. För att ta reda på hur tillgångarna ser ut vad gäller pengar, kan man gå till banken och få ett utdrag på hur mycket pengar som finns på sitt konto. (se 9 kap 2 § äktenskapsbalken här, i äktenskapsbalken hittar du alla regler kring äktenskapsskillnad och bodelning)

Hoppas du har fått svar på din fråga! Vill du ha mer hjälp kring skilsmässa och bodelning är du varmt välkommen att prata med någon av våra jurister på Lawline Juristbyrå. Om det är något du vill göra, kan du boka tid här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare