FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/02/2020

Hur långt efter upphörande av samboförhållande kan man begära bodelning?

Hej! Jag har separerat från min sambo efter 21 år. Mina vänner säger att vi skulle gjort en bodelning. Han köpte ett hus 1999 och huset är skrivet på honom. När jag flyttade fick jag 20000:- samt de möbler jag hade sen tidigare. Jag fick en ny bil 2001 men den fick jag inte ta med mig den stod skriven på honom. Allt vi ägde stod skrivet på honom. Det är 13 månader sen vi separerat har det någon betydelse? Så jag undrar vad jag har rätt till?

Mvh Marianne Bäck

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler angående upphörande av samboförhållande regleras i sambolagen (SL).

Bodelning vid upphörande av samboförhållande:

När ett samboförhållande upphör ska samboegendomen delas upp mellan parterna, om någon av dem begär det (8 § 1 stycket. SL). Samboegendom utgöras av gemensam bostad och bohag, förutsatt att egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SL). Det finns dock vissa undantag från denna huvudregel i 4 § sambolagen

Kan man begära bodelning efter det att samboförhållandet upphör?

Man har rätt att kräva bodelning efter det att samboförhållandet upphört, denna rätt sträcker sig dock max ett år från det att förhållandet upphörde (8 § 2 stycket SL). Av frågan framkommer att det har gått 13 månader sedan förhållandet upphörde, man kan således inte längre begära bodelning.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Axel HelgessonRådgivare