FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/11/2018

Hur långt efter skilsmässa kan jag begära bodelning?

Jag o min man separerades för 3 år sedan efter 25 år av äktenskap.

Nästan allt står på hans namn, men vi byggde upp allt tillsammans.

Men vi bodde ff ihop efter separation men nu har jag lämnat han igen och undrar om jag har rätt att kräva nånting?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning vid skilsmässa

Regler kring äktenskapsskillnad mellan gifta hittar du i äktenskapsbalken (ÄktB). När ett äktenskap upphör genom äktenskapsskillnad ska bodelning ske (9 kap. 1 § ÄktB) Genom en bodelning delar du och din man er egendom (giftorättsgods) lika mellan er. All er egendom ska delas lika mellan er förutom enskild egendom. Enskild egendom är sådant som enligt testamente, gåvobrev eller äktenskapsförord ska vara enskild egendom.

Hur långt efter skilsmässa kan man kräva bodelning?

Det finns ingen tidsgräns i lagen för hur långt efter er skilsmässa du kan kräva att en bodelning ska ske. Bodelningen ska däremot göras med utgångspunkt i hur era egendomsförhållanden såg ut för tre år sedan då ni separerade. (9 kap. 2 § ÄktB)

I flera andra fall har Högsta domstolen ansett att du inte kan låta bli att begära bodelning under en lång tid om du inte har en giltig/rimlig förklaring till varför du väntade så länge med att begära bodelning. Högsta domstolen har inte slagit fast exakt hur lång tid du kan vänta innan rätten att begära bodelning går förlorad.

I ett fall hade maken väntat i 24 år med att begära bodelning och då var det försent. I ett annat fall hade en make väntat i 10 år med att begära bodelning men eftersom personen hade en giltig förklaring så fick personen fortfarande kräva bodelning.

Du måste ha en giltig anledning till varför du har väntat

Bedömningen om du har rätt att begära bodelning görs alltså från fall till fall. Eftersom det har gått 3 år sedan ni separerade så finns det möjlighet att du kan begära bodelning, om du har någon rimlig anledning till varför du har väntat i 3 år. Om du har en anledning till varför du har väntat med att begära bodelning i tre år, så kan du möjligtvis fortfarande ha rätt att kräva bodelning.

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare