Hur långt efter avslutat samboförhållande kan det begäras bodelning?

Hej,

Jag har varit ihop med min ex sambo i 14 år. Vi har ett barn tillsammans. Vi flytta i villa ihop för 8 år sen, men han ville inte att mitt namn skulle stå på kontraktet. För 2 år sen vi gick isär och jag fick flytta ut i hyresrätt. Tog inte intiativ att kontakta en advokat då jag visste inte riktigt om sambolagen. Undrar om jag har också rätt till huset? Samt om det är försent att reagera?Måste påpeka att när vi bodde tillsammans han betalade för huset och jag betalade för mat, kläder och nöje. Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör kan det på begäran av någon av samborna göras en bodelning. I bodelningen ska samboegendomen fördelas mellan samborna (8 § första stycket sambolagen). Till samboegendom räknas sambors gemensamma bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). Det innebär att fastigheten ni flyttade till sannolikt utgjorde samboegendom som skulle fördelas er emellan, oavsett vem av er den stod på. Tyvärr måste begäran om bodelning ske senast ett år efter att samboförhållandet upphörde (8 § andra stycket sambolagen). Om det, som i ditt fall, har gått två år sedan samboförhållandet upphörde kan du därför inte längre begära bodelning.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare