Hur länge varar upphovsrättsligt skydd för en bild?

Jag skriver en bok och vill ha med bilder från olika årtionden. Det är svårt att hitta. Har hittat tidningsartiklar med bra bilder från 1970-talet. Kan jag skanna bilden och använda den om jag ej kan nå tidningen och fråga om tillåtelse? Tidningen i fråga är nedlagd sen 1990-talet. Fotografens namn är inte angivet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag använda mig av Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (nedan förkortad URL).

Bilden kan skyddas som ett fotografiskt verk enligt 1 kap 1 § 5p URL eller som ett fotografi enligt 5 kap 49 a § URL.

Är bilden skyddad av upphovsrätt?

För att veta om bilden skyddas av upphovsrätt måste först kort titta på hur skyddet uppkommer.

Det upphovsrättsliga skyddet uppkommer automatiskt genom att ett verk skapas. Bilden kan vara skyddat som ett fotografiskt verk om den uppnår “verkshöjd”, vilket innebär att bilden ska ha ett visst mått av självständighet och originalitet. EU-domstolen har uttryckt att ett verk ska vara originellt på så sätt att det är upphovsmannens egna intellektuella skapelse (C-5/08 - Infopaq), vilket föreligger om upphovsmannen i samband med skapandet av sitt verk kunnat uttrycka sin kreativa förmåga genom att göra kreativa och fria val. (C-145/10 - Painer).

Vad innebär det upphovsrättsliga skyddet?

Skyddet består både av ekonomiska och ideella rättigheter för upphovsmannen. Med ekonomisk rättighet följer att upphovsmannen har en ensamrätt att framställa exemplar av verket, (1 kap 2 § URL). Detta innebär en uteslutande rätt för upphovsmannen att att förfoga över verket samt göra det tillgängligt för allmänheten. Den ideella rätten består av en namnangivelserätt, innebärande att upphovsmannen ska namnges i den mån god sed kräver  (1 kap 3 § 1 st URL), samt av respekträtten som innebär att upphovsmannen kan hindra kränkande ändringar och kränkande form och sammanhang (1 kap 3 §  2 st URL).

Hur länge varar skyddet?

Om bilden  är skyddad som ett fotografiskt verk varar skyddet i 70 år efter det år då upphovsmannen avled (4 kap 43 § URL). Om bilden uppfyller kravet på verkshöjd som beskrivits ovan är alltså bilden fortfarande upphovsrättsligt skyddad.

Om kravet däremot inte är uppfyllt kan bilden istället vara skyddad som en så kallad närstående rättighet, och skyddas därmed som ett fotografi (5 kap 49a § URL). Minimiskydd för fotografier åtnjuts alltid genom detta stadgande. I stor uträckning gäller samma skydd för en fotografisk bild som för ett fotografiskt verk (5 kap 49a § 4 st ). Skyddstiden är däremot kortare, nämnligen en skyddstid om 50 år efter det år då bilden framställdes. (5 kap. 49 a § 3 st). När skyddstiden upphör får i princip vem som helst, utan tillstånd nyttja verket.

Slutsats

Bilden kan vara skyddad som ett fotografiskt verk och är då fortfarande är upphovsrättsligt skyddad. Utifrån omständigheterna i frågan är det svårt dock för mig att uttala mig om bilden uppvisar originalitet samt om upphovsmannen i samband med skapande har kunnat uttrycka sin kreativa förmåga. Både den ekonomiska och den ideella rätten som beskrivits ovan måste respekteras. Att använda en bild som skyddas av upphovsrätt i din bok kan innebära att du gör dig skyldig till upphovsrättsintrång.

Jag hoppas att mitt svar har givit lite klarhet i din fråga. Om du har fortsatta funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare