FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott18/10/2018

Hur länge syns uppgifter i belastningsregistret?

Hej!

Jag är 65 år och har sökt timanställning för demensboende (äldreomsorg). Jag har ett straff som är delvis villkorligt betr bokföringsbrott (egen firma) 2005, dom 2016, 2 rattfyllor, en i början av 2012, den andra i slutet av 2016. Kommer detta att synas vid ett utdrag i belastningsregistret? Domarna är verkställda 2014 resp 2018.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om belastningsregistret finns i lagen om belastningsregister. Att en uppgift tas bort heter i lagen att uppgiften gallras. Det är påföljden, alltså straffet, som avgör hur länge en belastning finns registrerad i belastningsregistret innan den tas bort.

Hur länge uppgifterna ska finnas i registret utgår från tiden för domen eller beslutet, när gärningen skedde spelar alltså ingen roll. Eftersom jag inte närmare vet vilka påföljder du fått för det olika brotten är det svårt att säga hur länge uppgifterna kommer att synas i belastningsregistret.

Gallringstid för villkorlig dom

Du nämner villkorlig dom. Uppgifter om villkorlig dom ska gallras tio år efter domen eller beslutet (17 § punkt 4 a lagen om belastningsregistret). Om påföljden för bokföringsbrottet var villkorlig dom och domen fastställdes 2016 kommer uppgifterna alltså finnas kvar till år 2026.

Andra gallringstider

För att se vilka olika gallringstider som gäller för olika påföljder rekommenderar jag dig att titta i 17 § lagen om belastningsregistret. Eftersom det ibland kan vara svårt att läsa lagtext har polisen också sammanställt de olika gallringstiderna på sin hemsida. Här kan du läsa på polisens hemsida om hur länge uppgifter finns kvar i belastningsregistret beroende på påföljden.

Kommer dina uppgifter att synas i utdrag i belastningsregistret?

Eftersom alla dina domar är verkställda de senaste fem åren har jag svårt att se att de inte skulle synas i belastningsregistret. De flesta uppgifterna tas bort efter fem eller tio år beroende på påföljden.

Lycka till med jobbet och hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare