Hur länge syns brottet i belastningsregistret?

Hej!

Om man dömdes för sexuellt ofredande som 15-16 åring, är denna handling offentlig hela livet? Och hur länge syns det i brottsregister eller liknande? Kan detta "dyka upp offentligt" när som helst i framtiden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vände dig till Lawline med din fråga!

"Är handlingen offentligt hela livet?"

Det är påföljden, alltså straffet, som avgör hur länge en belastning finns registrerad i belastningsregistret innan den tas bort.

Sexuellt ofredande döms till böter eller fängelse i högst två år beroende på om du har begått liknande brott innan eller hur grov brottet har utövats, 10 § 6 kapitel Brottsbalken (BrB). Då gärningsmannen är 15 år i det här fallet finns det en möjlighet för domstolen att döma denna till böter och ungdomstjänst.

Det är svårt för mig att skriva exakt när brottets tas bort från den 15 åringens belastningsregister utan att få veta vilken straff den dömdes till. Men jag skriver här nedan en lista på det som kan vara aktuellt för 15 åringen.

Uppgifter som tas bort 5 år efter dom, beslut eller godkännande kan vara dagsböter, tillträdesförbud, villkorligt dom om personen var under 18 vid tidpunkten för brottet, ungdomstjänst m.m.

Uppgifter som tas bort 3 år efter beslut kan vara staffvarning dvs att åklagaren beslutar att inte åtala för brott), om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet.

Du kan läsa mer om detta på polisens hemsida.

Av det informationen som jag har fått ifrån dig gör jag den bedömningen att det är mest sannolikt att brottet kommer tas bort från hens belastningsregister 5 år efter domen.

"dyka upp offentligt?"

Regler om belastningsregister finns i lag (1998:620) om belastningsregister.

Man har rätt att på begäran får ut samtliga uppgifter ur registret om sig själv och det kommer lämnas kostnadsfritt en gång om året. 9 § lagen om belastningsregister. Däremot har inte någon annan rätt att få ut annans belastningsregister.

Dock har varje svensk medborgare rätt att ta del av det allmänna handlingar, 2 kapitel 1 § Tryckfrihetsförordningen. En dom är en offentligt handling. Så om någon vet vilken domstol den 15 åringen blev dömd i kan den personen begära ut domen så länge inte domen är sekretess belagd.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning/

Arman Mohajeri FalahRådgivare