FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/04/2022

Hur länge står en uppgift kvar i belastningsregistret?

Hej Jag har blivit straffat på 6månader avtjänat 3 mån hur längre det står på belastningsregister?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar lag om belastningsregister.

Hur länge en uppgift finns kvar i belastningsregistret beror på påföljden för det brott man har dömts för. Det framkommer inte riktigt av din fråga men eftersom du skriver att du har avtjänat ett straff på tre månader kommer jag utforma mitt svar utifrån gallring av fängelsestraff. Ett fängelsestraff gallras (försvinner från belastningsregistret) tio år efter frigivningen (17 § första stycket första punkten lag om belastningsregister). Om något nytt brott skulle begås under denna tid kommer dock gallringstiden att förlängas (18 § lag om belastningsregister).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Felicia SandvikRådgivare