Hur länge måste man vänta på svenskt medborgarskap efter brott?

Kan man få svenskt medborgarskap och pass om man dömts för narkotikabrott? Fick 3 år fängelse 2013 räknar straffet från brottet? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är Migrationsverket som, på uppdrag från riksdagen och regeringen, prövar ansökningar om svenskt medborgarskap.

Vad krävs för att få svenskt medborgarskap?

Det finns lite olika krav beroende på hur gammal du är, hur länge du varit i Sverige och om du kommer innanför eller utanför Norden.

För att du ska beviljas svenskt medborgarskap som vuxen krävs följande:

1. du ska kunna styrka din identitet,

2. du ska ha fyllt 18 år,

3. du ska ha permanent uppehållstillstånd eller

4. ha uppehållsrätt eller uppehållskort,

5. du ska ha bott i Sverige en viss tid, och slutligen

6. du ska ha levt ett skötsamt liv i Sverige.

Påverkar narkotikabrott möjligheten att få svenskt medborgarskap?

Din fråga rör punkt 6 ovan, nämligen om du levt ett skötsamt liv i Sverige. Om du har begått något brott kan du ändå bli svensk medborgare, men du måste vänta en tid. Hur länge du måste vänta beror på vilket straff du fick. Den tid som måste gå efter brottet innan du kan ansöka om svenskt medborgarskap kallas karenstid.

Karenstiden för fängelse i två år är åtta år efter avtjänat straff och karenstiden för fängelse i fyra år är nio år från avtjänat straff. Eftersom du fick tre års fängelse som straff måste du vänta minst åtta och ett halvt år från och med att fängelsestraffet var avtjänat tills du kan ansöka om medborgarskap.

Om du påbörjade fängelsestraffet år 2013 och blev frigiven år 2016 måste du alltså vänta till år 2025 innan du kan ansöka om svenskt medborgarskap.

Sammanfattning:

Sammanfattningsvis måste du vänta åtta och ett halvt år från den tidpunkt straffet var avtjänat innan du kan ansöka om svenskt medborgarskap. Detta innebär att om du blev frigiven år 2016 måste du vänta till år 2025.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Elise SohlbergRådgivare