FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/09/2018

Hur länge kan min exmake vänta med att lösa ut mig från vårt hus?

Hur länge kan min exmake vänta med att lösa ut mig från vårt hus? Kan jag göra nåt för att påverka situationen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter att ingen av er äger huset såsom enskild egendom och att det är en del av giftorättsgodset. Stämmer det så kommer han att ta över huset genom bodelning med anledning av skilsmässan. Det kommer alltså inte att ses som en försäljning. För att han ska bli tvungen att betala dig för din del av bostaden innan skilsmässan har gått igenom så krävs alltså att ni gör en bodelning. En bodelning kan begäras av både dig själv och din make och kan ske innan mål om äktenskapsskillnad, under pågående mål om äktenskapsskillnad och efter dom i mål om äktenskapsskillnad har meddelats. Beroende på vart ni befinner er i processen mot skilsmässa blir alltså olika bestämmelser om bodelning tillämpliga. Men oavsett så kan han inte tvingas att betala dig förrän huset har ingått i bodelning. Det finns praxis som statuerar exempel på att flera år förflutit innan bodelning skett. Genomför ni bodelning kan han dock tvingas att betala därefter.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Pontus SchenkelRådgivare