Hur länge kan man driva utredning på ringa brott, min vän har tagit cbd olja?

Hej!

Hur länge kan man driva utredning på ringa brott, min vän har tagit cbd olja?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

CBD-olja kan räknas som narkotika och jag förutsätter därför att det är ringa narkotikabrott du skriver om som din vän utreds för. Straffet för brottet är böter eller fängelse i upp till sex månader (narkotikastrafflagen 2 §).

Utredningen drivs tills åtal väcks eller läggs ner
Brottsutredningen drivs tills en åklagare antingen bestämmer sig för att väcka åtal mot din vän för att det finns tillräckligt med bevisning eller också väljer att lägga ner åtalet på grund av för lite bevisning eller för att det inte anses vara ett brott.

Utredningen kan drivas som längst tills åtal preskriberas
Som längst kan utredningen drivas tills dess att åtal för brottet preskriberas, vilket helt enkelt innebär att åklagaren inte längre får väcka åtal mot din vän. Preskriptionstiden utgår från brottets maxstraff, som ju i detta fall är fängelse i sex månader. Enligt lagen får din vän inte dömas till påföljd för ringa narkotikabrott, om din vän inte har häktats eller åtalats inom två år (brottsbalken 35 kap. 1 § första punkten).

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en ny fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare