Hur länge kan klandertalan föras mot konkursförvaltare?

Hej

Om en konkurs är avslutad, kan företrädaren ställas till ansvar då?

Eller måste det ske när konkursen är öppen.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har uppfattat din fråga som att du undrar hur långt efter konkursredovisningen som en konkursförvaltare kan bli skadeståndsskyldig för skada som uppkommit i konkursboet.

Har konkursförvaltaren avsiktligen eller genom oaktsamhet handlat på ett sådant sätt att skador uppkommit för konkursboet så kan konkursförvaltaren bli skadeståndsskyldig (17 kapitlet 1 § Konkurslagen). Vill du att förvaltaren ska ställas till ansvar så ska din talan göras i samband med att du klandrar förvaltarens slutredovisning (17 kapitlet 2 § Konkurslagen). En klandertalan ska föras senast 3 månader efter det att en kopia av redovisningen har kommit in till domstolen som hanterat konkursärendet (13 kapitlet 7 § 3 punkten konkurslagen).

Konkursföreträdaren kan alltså "ställas till ansvar" genom en klandertalan senast 3 månader efter slutredovisningen kommit in till domstol.

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Med vänlig hälsning,

My ÖhmanRådgivare