Hur länge kan en arbetsgivare vänta med svar på ansökan om tjänstledighet för studier?

Jag har varit anställd i snart fem år på mitt nuvarande jobb och har nu ansökt om tjänstledigt med 50% för juridikstudier. Jag har ansökt 6 månader innan studierna börjar. Hur länge kan företaget vänta med sitt svar till mig om hur de ställer sig till ledigheten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätten till tjänstledighet för studier regleras i Studieledighetslagen. Hur länge en arbetsgivare kan vänta med ett svar på en ansökan regleras dock inte i lagen.

Vad som framgår är emellertid först och främst att man har rätt till ledighet från sin anställning för studier (1 § första stycket Studieledighetslagen). För att ha rätt till ledighet krävs att man varit anställd de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren (3 § första stycket Studieledighetslagen), vilket du uppfyller kraven för. Det innebär att du bör få din ansökan om ledighet beviljad om din arbetsgivare inte har något skäl för att skjuta upp ledigheten.

En arbetsgivare har en viss rätt att skjuta upp ledigheten (4 § första stycket Studieledighetslagen). Ledigheten får dock inte skjutas upp mer än sex månader från när ledighetsansökan gjordes utan tillstånd från facket (5 § första stycket Studieledighetslagen). Det innebär att eftersom du ansökte om ledigheten sex månader innan det önskade startdatumet måste din arbetsgivare få tillstånd från facket om de inte skulle vilja bevilja ditt efterfrågade startdatum för ledigheten.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lovisa SjöstedtRådgivare