Hur länge har en sambo rätt att bo kvar i partnerns lägenhet efter en separation?

Jag ska separera från min sambo som jag har två gemensamma barn med. Vi bor i en bostadsrätt som han har betalat insatsen för samt står på lånen för. Han har betalat av alla lånen och vi har gemensamt betalat för föreningsavgiften då han har en mycket högre inkomst än jag. Vi flyttade in i lägenheten samtidigt. Nu vill han sälja lägenheten och att jag flyttar ut så fort som möjligt. Jag undrar hur länge jag har rätt att bo kvar i lägenheten innan jag måste flytta? Jag har inte råd att köpa ut honom. Har även svårt att hitta nytt boende. Tanken är att barnen ska bo mest hos mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det du önskar få svar på är hur länge du har rätt att bo kvar i din sambos bostadsrätt.

Sambolagen reglerar hur samboegendom ska fördelas mellan sambor, för övrig egendom och övriga frågor t.ex. hur länge någon av parterna får bo kvar i den andres bostad gäller avtalsfrihet och avtalslagen. Har inget avtal slutits är det upp till ägaren av bostadsrätten att bestämma över bostaden och vem som får vistas i denna.

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars ska du inte tveka att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare