Hur länge gäller en varning på en krog?

Hej! Hur länge finns en varning kvar som en krog har fått från tillståndsmyndigheten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns ingen tidsbegränsning för hur länge en varning gäller. Enligt kap 9 § 17 Alkohollagen (AL) ska en varning utfärdas av tillsynsmyndigheten vid upprepade överträdelser om man t. ex inte uppfyller kraven för serveringstillståndet eller i övrigt följer de lagregler som beskrivs i Alkohollagen. Enligt 9 kap 18 § 3 p. AL kan ett tillstånd dras in ifall en varning inte är en tillräckligt ingripande åtgärd, eller om flera varningar har getts ut utan att de förhållanden som föranlett varningen har rättats till. Ifall man rättar till det som gett varningen är det till fördel ifall man skulle få en till varning.

Enligt förarbetena är en erinran förstahandsval, varning kommer i andra hand och ifall man får flera varningar kan tillståndet återkallas. När man återkallar ett tillstånd beaktar man om varningarna lett till förbättring, hur lång tid som har gått mellan varningarna. Ifall det har gått en relativt lång tid mellan varningarna samt/eller om man har rättat till det som föranlett varningen innebär det i princip att varningen inte längre har effekt, även om den fortfarande beaktas om man får en till varning.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare