Hur länge får en person sitta anhållen/häktad innan anhöriga kontaktas?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du har valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga på så vis att du undrar hur lång tid det maximalt får ta innan anhöriga till en person som sitter anhållen/häktad ska kontaktas för att informeras om att personen i fråga sitter anhållen/häktad. För att få svar på frågan så får vi bland annat gå in i Rättegångsbalken (ÄB) och Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) och kika.

Det finns ingen skyldighet för kriminalvården att kontakta anhöriga när en person sitter häktad

Varken kriminalvården eller en eventuell försvarare (advokat) har någon skyldighet att kontakta anhöriga när en person sitter häktad. Detta görs därför generellt inte, såvida inte den häktade exempelvis ber sin försvarare att göra det. En häktad har dock som huvudregel alltid rätt att få träffa sin försvarare, och kan då be denne att underrätta de anhöriga om att personen sitter häktad (RB 21 kap 9 §).

Häktade personer omfattas av sekretess

Alla personer som är häktade omfattas av sekretess (OSL 18 kap 1 §). Detta innebär att det exempelvis inte bara går att ringa upp polisen och fråga var personen i fråga är och om denne är häktad, då polisen inte får tala om det.

Det går dock bra att skriva ett brev till den häktade, även om man inte vet vart denne befinner sig. Du ska då skriva personens namn och personnummer på ett kuvert med brevet som ska skickas. Kuvertet ska sedan läggas i ett ytterligare, yttre kuvert. På det yttre kuvertet ska du skriva:

"Kriminalvården

Journalarkivet

601 80 Norrköping".

Mer information om t.ex. kontakt med en person som sitter häktad går att finna på Kriminalvårdens hemsida.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar så är du varmt välkommen till att ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare