Hur länge är ett samboavtal giltigt?

Hej, har varit sambo i nio år och vi ska nu flytta isär. Vid köpet av vår första bostad skrevs ett samboavtal kopplat till just den fastigheten som innebär att ingen bodelning ska ske utan var och en får det som man betalat för vid delning.

Sedan dess har vi köpt o sålt två ytterligare boenden och haft gemensam ekonomi under större delen av de nio år vi bott tillsammans.

Min fråga är om samboavtalet från 2012 kan anses gälla eller om normal bodelning ska ske enligt sambolagen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar över hur länge ett samboavtal är giltigt. Det finns ingen tidsgräns för hur länge ett samboavtal är giltigt enligt lag. Samboavtalet behöver inte upphöra bara för att ni sålt och flyttat till en ny bostad. Om samboavtalet däremot anger en viss specifik adress, vilket det verkar göra i ert fall, så omfattas inte framtida bostäder. Utifrån den informationen som du anger, skulle jag därför anse att en vanlig bodelning enligt sambolagens 8- 21 §§ ska göras.

Det är dock nämnvärt att det går att göra undantag från bodelningsreglerna genom avtal. Du och din exsambo kan därför avtala om att ingen bodelning ska ske, eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Ett sådant avtal kan ingås före, under och efter samlevnaden. Som du kanske redan har kännedom om, måste avtalet upprättas skriftligen och undertecknas av båda samborna (9 § Sambolagen).

Sammanfattningsvis är det sannolikt att ert tidigare samboavtal inte gäller vid denna bodelning då du skriver att det avsåg er första bostad. En "vanlig" bodelning bör därför företas, förutsatt att ni inte kommer överens om något annat i ett nytt avtal.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare