Hur lång uppsägningstid vid uthyrning av bostadsrätt?

Hej har skrivit kontrakt med en kvinna med en bostadsrätt, kontrakt på 6 månader ett vanligt andrahandskontrakt med uppsägningstid 1 månad, kan hon när som helst innan dessa 6 månader alltså avtalets slut säga upp lägenheten och ta ut mig därifrån inom 1 månad? Behöver akut svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du hyr en bostadsrätt (jag förutsätter att du avser att använda den som bostad) i andra hand är Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad (även kallad "privatuthyrningslagen") tillämplig. Lagen är tvingande till hyresgästens fördel vilket innebär att avtalsvillkor som är sämre för dig än de som anges i lagen inte kan göras gällande.

Hyresvärden får säga upp hyresavtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast tre månader efter uppsägningen såvida inte längre uppsägningstid har avtalats (3 § andra stycket Lag (2018:978) om uthyrning av egen bostad). Eftersom villkoret om att hyresvärden har en månads uppsägningstid är till nackdel för dig i jämförelse med vad som anges i lagen kan din hyresvärd inte kräva att du flyttar från lägenheten en månad efter att hon sagt upp den.

Vänligen,

Alice JohannessonRådgivare