Hur lång uppsägningstid vid uthyrning av bostadsrätt?

Hej, min dotter har hyrt en bostadsrätt i andrahand. Avtalet påbörjades i februari och skrevs på ett år och med tre månaders uppsägningstid. I maj sas kontraktet upp då han ska sälja lägenheten. Min dotter fick uppsägningstid på tre månader dvs till sista augusti. Hon har nu fått tag på en egen lägenhet och får tillträde den 1 augusti vilket hon meddelat andrahands hyresvärden om i slutet på maj. Men enligt honom är det tre månader som gäller och hon måste betala för de tre månaderna om han inte lyckas sälja lägenheten innan dess. Om jag har förstått det rätt på hyresnämndens sida så är det bara en månads uppsägningstid för hyresgästen som gäller. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Eftersom det är en bostadsrätt som din dotter hyr så gäller lagen om uthyrning av egen bostad. I 3 § anges att uppsägningstiden är tre månader om hyresvärden säger upp kontraktet och en månad om hyresgästen säger upp kontraktet. Det innebär att uppsägningstiden beror på vem som har sagt upp kontraktet. Jag förstår det som att det är hyresvärden som sagt upp kontraktet, om det stämmer så är uppsägningstiden tyvärr tre månader för din dotter.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare