Hur lång uppsägningstid gäller för en garageplats inomhus som hyrts i 14 månader?

Hej

Jag har en garageplats som jag har hyrt i 14 månader. Nu är platsen uppsagd på 3 månader. Avtalet är med bestämd tid med 3 månaders intervaller och 3 månaders uppsägning. Min fråga är, är det inte 9 månaders uppsägning när man hyrt i över 9 månader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olika regler gäller för parkeringsplats utomhus och parkeringsplats inomhus. Om det är en parkeringsplats utomhus klassas det som ett lägenhetsarrende och 8 kap jordabalken blir tillämplig. Om det är en parkeringsplats inomhus klassas det som hyra och 12 kap. jordabalken blir tillämplig.

I ditt fall antar jag att parkeringsplatsen är inomhus. Hyresavtalet för parkeringsplatsen gäller för bestämd tid och ska därför sägas upp senast 9 månader i förväg om hyrestiden är längre än 9 månader och det är fråga om en lokal (12 kap. 4 § 2st p. 5 jordabalken). En garageplats är fråga om en lokal. Du har alltså helt rätt i det du säger, uppsägningen i ditt fall måste ske senast 9 månader innan.

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig om du har fler frågor eller funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare