FrågaAVTALSRÄTTAvtal10/12/2018

Hur lång uppsägningstid är det för elavtal?

Om jag sagt upp hyra av hus. Och jag betalar mina 3månaders uppsägning. Men bara en månad el . Då jag flyttat ut vad gäller. Och ska man följa föreningens regler på det nya stället. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huruvida du ska betala elen en månad eller längre efter uppsägning beror på avtalet. I det fall du har ett elavtal med en part utöver hyresvärden, är det avtalet mellan dig och elleverantören som reglerar situationen. Tillhandahåller hyresvärden el får du konsultera hyresavtalet. Beträffande huruvida du ska följa reglerna i den nya föreningen kan jag med stor sannolikhet fastställa att du bör göra det. Eftersom jag dock inte vet vilka regler du åsyftar, får du gärna återkomma i den frågan.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare