FrågaPROCESSRÄTTDomstol18/10/2018

Hur lång tid tar en huvudförhandling i tingsrätten gällande ringa narkotikabrott?

Hej.

Jag ska bli åtalad för ringa narkotikabrott och jag planerar att erkänna innehavet av droger som jag tidigare har nekat. Det jag undrar är hur lång tid en sån rättegång tar ungefär? Från att den börjar till att jag kan lämna tingsrätten.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som är avgörande för hur lång tid förhandlingen kommer ta är huruvida det är vittnen kallade till förhandlingen. Det är således svårt att säga en exakt tid.

Den riktlinjen jag kan ge dig är att tingsrätterna i sina scheman för veckans förhandlingar ofta lägger huvudförhandlingar gällande ringa narkotikabrott till mellan 30-60 minuter.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare