FrågaPROCESSRÄTTDomstol23/09/2019

Hur lång tid tar det om en man har blivit dömd till exempelvis våldtäkt att komma upp på domstolens sida på internet?

Hej! Hur lång tid tar det om en man har blivit dömd till exempelvis våldtäkt att komma upp på domstolens sida på internet?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Om jag förstått dig rätt så undrar du hur lång tid det tar tills en dom blir offentlig. Det är domaren i rättegången som informerar när domen ifråga meddelas och därmed blir tillgänglig på tingsrättens kansli. T.ex. om domaren säger att domen kommer meddelas kl 13, kan du kontakta tingsrätten kl 13 om du vill veta vad domen blev eller om du vill beställa en kopia.

Kom ihåg att det är den tingsrätt som dömt i målet som du ska kontakta d.v.s. om det exempelvis är Linköpings tingsrätt som har meddelat domen är det också Linköpings tingsrätt som du ska kontakta angående domen/kopior.

Så det korta svaret på din fråga är, när domaren meddelar domen blir domen direkt offentlig.

Återkom gärna vid fundering,

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare