Hur lång tid tar det att fastställa faderskap och måste jag betala en avgift för detta?

Hej! Hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar för tingsrätten att fastställa faderskap efter att jag skickat in dna test och brev med alla uppgifter?

Å i mitt fall dog min sambo innan barnet föddes, jag visste då inte om graviditeten, är det verkligen så att jag ändå måste betala 900kr för fastställande ( jag har gjort det ) men tycker det låter konstigt att behöva det med dom omständigheterna.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!
Precis som du skriver rör det sig om en fastställelsetalan i enlighet med 13 kap 2 § rättegångsbalken. Av 3 kap. 9 § föräldrabalken följer att rätten ska se till att frågan om faderskap blir tillbörligen utredd. Domstolen försöker, likt andra myndigheter, arbeta så skyndsamt som möjligt, men det är omöjligt att säga hur lång tid det kommer ta just i ditt fall. Allting beror på vilken tingsrätt du lämnat in din fastställelsetalan till och hur mycket de har att göra för tillfället. Jag skulle dock gissa på att faderskapet åtminstone kommer att fastställas inom fyra veckors tid.

När det gäller fastställelseavgiften på 900 kr är detta att likställa med en ansökningsavgift i vilket mål som helst. Jag förstår att det kan upplevas som konstigt med hänsyn till omständigheterna i fallet, men ansökningsavgiften är något som alltid behöver betalas oavsett vad som har föranlett själva ansökan. Dessa pengar kan du därmed inte få tillbaka.

Hoppas svaret varit till din hjälp. Annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!
Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare