Hur lång tid ska jag vänta på ett arbetsgivarintyg?

Hur lång tid tar det få ett arbetsgivarintyg. I mitt fall fick jag sluta pga arbetsbrist . Nu jag varit arbetslös i snart14 dagar o ännu inte fått ngt intyg

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns inga lagregler på hur lång tid det ska ta att få ett arbetsgivarintyg. Däremot ska arbetsgivaren utfärda ett sådant intyg på begäran (47 § andra stycket lagen om arbetslöshetsförsäkring se här). Arbetsgivaren bör alltså göra detta utan oskäligt uppehåll från det att du begärt intyget.

När du ansöker om ersättning via arbetslöshetsförsäkring kan du enligt beslut från justitieombudsmannen, om arbetsgivaren inte vill utfärda ett arbetsgivarintyg, bevisa dina uppgifter på annat sätt, exv. genom intyg från facklig representant, arbetskontrakt, lönespecifikationer och liknande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare