Hur lång tid senare kan hyresvärden anmärka på städning?

Hej, jag ska lämna över en lokal jag har hyrt till hyresvärden och har bu flyttstädat den.

Jag undrar hur långtid efter har han rätt att komma och ha anmärkningar på städningen?

Känns inte riktigt rimligt att han ska komma 6 månader senare och ha anmärkningar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagstiftning avseende hyra av lägenhet/lokak finns i 12 kap. jordabalken. Det finns emellertid inte några bestämmelser i lagen avseende flyttstädning, varken hur den ska ske eller vad konsekvensen blir om det inte är städat ordentligt.

I stället brukar man reglera vad som gäller för flyttstädningen i avtalet mellan hyresvärd och hyresgäst. Finns det inte någon överenskommelse i hyresavtalet blir det svårare att avgöra vilka krav som gäller för städningen. Det är troligt att man enligt sedvana (hur det brukar gå till) i vilket fall har en skyldighet att återlämna lägenheten i samma skick som den var när man flyttade in.

Detta innebär även att det inte finns reglerat i lag hur lång tid hyresvärden har på sig att godkänna städning. Jag rekommenderar att du berättar för din hyresvärd att du har flyttstädat i enlighet med avtalet, alternativt att lägenheten är återlämnad i samma skick som vid uthyrningen. I detta sammanhang bör du även begära av hyresvärden att ni besiktigar lägenheten tillsammans. Jag är benägen att hålla med dig om – exempelvis – sex månader. Skulle hyresvärde komma så långt senare med klagomål på städningen, får det anses att lokalen har blivit "smutsig" på grund av att den stått oanvänd. Har emellertid en ny hyresgäst tillträtt kan hyresvärden inte kräva dig på städning, eftersom det lika gärna kan vara den nya hyresgästen som "smutsat" ner lägenheten. Du bör sålunda kontakta hyresvärden efter städning och du behöver inte oroa dig för att denne ska komma med krav senare. I sådana fall är du välkommen att återkomma.

Vill du ha hjälp med att upprätta en stämningsansökan kan du kontakta Lawline på info@lawline.se.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare