FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/03/2019

Hur lång tid innan samboförhållandet kan en lägenhet ha köpts utan att den blir samboegendom?

Hej finns det någon tidsgräns för ,Hur lång tid innan man blir sambo måste man ha ägt sin egna lägenhet för att den inte ska omfattas av sambolagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du verkar redan ha hittat sambolagen, men för säkerhetsskull länkar jag till den här.

För att lägenheten ska omfattas av sambolagen måste den anses vara s.k. samboegendom. Lägenheten är samboegendom om den har förvärvats för gemensam användning. (se 3 § sambolagen)

Avgörande för bedömningen är om lägenheten köptes med avsikt att den skulle användas gemensamt. Köptes lägenheten efter att samboförhållandet inleddes kommer den med största sannolikhet därför att anses vara samboegendom. Egendom som har införskaffats före det att paret flyttade ihop är däremot normalt inte samboegendom. När det gäller bostad kan den dock anses vara samboegendom om den köptes i nära anslutning till samboförhållandets början. Detta eftersom paret kan ha haft för avsikt att köpa en bostad att flytta ihop i. (se prop 1986/87:1 s. 257, här)

Vad som är "i nära anslutning" är dock inte fastställt. Hovrätten har i ett ärende använt ett ännu oklarare uttryck: "en inte obetydlig tid". (se HovR ÖÄ 3946–14)

Det finns alltså ingen konkret tidsgräns, utan det är avsikten med köpet som blir avgörande. Jag kan därför tyvärr inte ge dig något exakt svar på hur lång tid innan samboförhållandet som något kan ha köpts utan att det blir samboegendom. Min uppfattning utifrån rättsläget är dock att ju längre innan samboförhållandets början lägenheten köptes, desto mindre sannolikt är det att den köptes för gemensam användning.

Hoppas mitt svar ändå har varit till någon hjälp! Vill du ha ytterligare hjälp kring denna fråga är du varmt välkommen att boka tid hos någon av våra jurister, här.

Med vänlig hälsning,

Johanna BergvallRådgivare