Hur lång tid har min f.d. sambo på sig att begära bodelning samt ett övertagande av vår gemensamma lägenhet?

Hej! Jag om min sambo separerade för drygt 4 månader. Hon flyttade då ut ur vår gemensamma lägenhet. Hur länge efter har hon rätt att försöka överta vår lägenhet om hon skulle söka bodelning samt kvarsittande rätt? MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur lång tid din f.d. sambo har på sig att begära bodelning och därmed också en begäran om övertagande av er lägenhet. Svaret på din fråga regleras i sambolagen (SamboL), och därför får vi titta där för att finna svaret.

Det som jag också behöver tillägga är att jag tolkar det som att lägenheten som det är tal om, förvärvats gemensamt av dig och din f.d. sambo. Detta eftersom du benämner lägenheten som "vår lägenhet".

Det enkla svaret på din fråga är att din f.d. sambo har ett år på sig från och med samboförhållandets upphörande att framställa begäran om bodelning (SamboL 8 §). Eftersom du skriver att ni separerade för drygt fyra månader sedan, så innebär det alltså att hon har ungefär 8 månader på sig att begära bodelning. Samma sak gäller övertagandet av lägenheten, eftersom det ingår i bodelningen (SamboL 16 §). Det som är bra att veta är att det är den sambo som kan visa att denne bäst behöver bostaden, som får överta den.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare