Hur lång tid har man på sig att åberopa fel i bostadsrätt?

Jag köpte en lägenhet för snart 8 år sedan. Lägenheten var helrenoverad av den förre ägaren, vad som nu visat sig är att eldragningen är inte godkänd, troligen har han gjort den själv. Kan jag kräva honom på ersättning för omdragning av el eller finns det någon tidsgräns?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom en bostadsrätt i lagens mening är lös egendom är köplagen (KöpL) tillämplig vid köp av bostadsrätt och således blir lagens regler om reklamation och reklamationsfristen tillämplig i ditt fall.

Enligt 32 § KöpL förlorar köparen rätt att åberopa felet två (2) år efter att han tagit emot varan – i det här fallet bostadsrätten. Det innebär att reklamationsfristen i ditt fall (åtta år) har löpt ut och du kan därför inte göra gällande felet så vida det inte följer en längre frist än två år av till exempel ett garantiåtagande eller liknande.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Clara GörrelRådgivare