Hur lång semester har jag rätt till under sommaren?

Jag jobbar på ett mäklar-företag som inte har kollektivavtal. I anställningsavtalet är det avtalat att vi har semester enligt gällande semesterlag.

Min arbetsgivare har nu meddelat att vi under juni-augusti endast får ta 10 dagars sammanhängande semester.

Strider inte det mot semesterlagen som säger att man under juni-augusti har rätt till 20 dagars sammanhängande semester?

Jag trodde arbetsgivaren, med ensamrätt, bara kunde bestämma när under juni-augusti jag ska ha min sammanhängda period, inte flytta under vilken period jag får ta ut den. Men arbetsgivaren hävdar att dem kan flytta semester perioden till sep-nov där vi kan få ta ut vår sammanhängda semester. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Då jag inte har tillgång till ditt anställningsavtal kan jag enbart utgå från de uppgifter du har lämnat. Därav vill jag säga att det inte går att lämna ett helt säkert svar på din fråga utan att ha tillgång till fullständiga uppgifter, i form av avtal och sedan göra en avtalstolkning. Detta går dock utanför ramarna för arbetet som görs när du ställer en gratisfråga. Du har dock möjligheten att betala för att få ditt avtal tolkat av en av våra jurister på vår juristbyrå, ifall du vill att jag förmedlar en kontakt till byrån kan du kontakta mig på elin.englund@lawlinr.se. Jag utgår även från att du personligen inte är medlem i något fackförbund, för ifall du har medlemskap hos ett sådant kan det påverka svaret, även om din arbetsgivare inte är ansluten till ditt fackförbund.

Rättsutredning

Är semesterlagen gällande i ditt fall?

Eftersom det står i ditt anställningsavtal att du ska få semester i enlighet med semesterlagen (SemL) bör semestern även förläggas i enlighet med lagen. Lagen är även som regel tvingande till arbetstagarnas förmån, vilket innebär att de flesta reglerna i lagen måste följas av din arbetsgivare, till förmån för dig som arbetstagare. Vissa regler går dock att avtala bort antingen genom ett privat avtal mellan dig och din arbetsgivare, eller genom ett fackligt avtal. Vilka regler som går att avtala bort framgår av lagen (2 a § SemL). I och med att det inte finns något fackligt avtal att följa i ditt fall är det bara de regler som går att avtala bort privat som är av intresse i ditt fall. En av de reglerna är regeln om när semestern ska förläggas, vilket innebär att om denna fråga är reglerad på något vis i ditt anställningsavtal eller ett annat avtal mellan dig och din arbetsgivare är det avtalet giltigt och ska följas (2a § i kombination med 12-12b § SemL). Om något sådant inte finns inskrivet i ditt anställningsavtal, alternativt ett annat avtal er emellan gäller dock semesterlagen, vilken din arbetsgivare i sådana fall måste följa.

Vad säger semesterlagen om när din semester ska förläggas?

Precis så som du själv skriver säger semesterlagen att minst fyra veckor av din semesterledighet ska förläggas som en sammanhängande period någon gång mellan juni-augusti (12 § SemL). Om din arbetsgivare har särskilda skäl får hen dock förlägga semesterperioden till en annan tid. Vad som anses vara särskilda skäl ses dock ganska strikt då lagstiftarna utgått ifrån att du och din arbetsgivare ska ha löst eventuella problem angående detta i samförstånd genom avtal. Av förarbetena framgår det även att man ska lägga stor vikt vid dina önskemål som arbetstagare när man gör en bedömning kring om särskilda skäl föreligger. Det räcker inte heller att det uppstår mindre omfattande störningar i verksamheten för att semestern förläggs under juni-augusti, utan det ska en arbetsgivare anses tåla. Det framgår dock inte exakt vad som räknas som särskilda skäl enligt lagen, utan detta har man lämnat till rättstillämpningen att bedöma i varje enskilt fall. Något man kan ha som riktlinje är dock att om säkerheten för verksamheten påverkas eller viktiga samhällsintressen, så som till exempel sjukvården, då kan det räknas som särskild skäl. Dock ska man även i dessa fall försöka organisera det praktiska arbetet så att de behoven tillgodoses utan att semestern behöver flyttas för arbetstagarna, för om det går, anses det inte ens då föreligga särskilda skäl. Därmed kan man sammanfatta det som att din arbetsgivare behöver ha riktigt starka skäl för att ha rätt att förflytta din sammanhängande semesterperiod om fyra veckor till någon annan tid än juni-augusti. I ditt fall har du inte nämnt någonting som tyder på att din arbetsgivare har sådana skäl. Därmed är min bedömning att din arbetsgivare inte har rätt att ge dig enbart tio dagars sammanhängande semester under denna period.

Vad händer om arbetsgivaren bryter mot semesterlagen?

Ifall din arbetsgivare bryter mot semesterlagen kan hen bli skyldig att betala skadestånd till dig (32 § SemL). För att du ska kunna få ut skadestånd måste du stämma din arbetsgivare inom två år, räknat från utgången av det semesterår som din arbetsgivare bröt mot semesterlagen (33 § SemL). Ifall du vill stämma din arbetsgivare kan du göra detta genom att fylla i en stämningsansökan till tingsrätten, vilket du kan läsa mer om här.

Sammanfattning/Svar

Baserat på de uppgifter du lämnat bedömer jag att det är semesterlagen som ska styra hur din semester förläggs och därmed har du rätt att få fyra sammanhängande veckor semester någon gång mellan juni-augusti. Om din arbetsgivare har särskilda skäl kan hen dock ha rätt att förlägga semestern annorlunda, utan att det finns avtal kring detta. I ditt fall har du dock inte nämnt någonting som tyder på att det finns sådana skäl. I och med detta bryter din arbetsgivare troligen mot semesterlagen ifall hen enbart ger dig tio dagars sammanhängande semester under denna period och kan då bli skyldig att betala skadestånd till dig ifall du väljer att stämma din arbetsgivare.

Mina rekommendationer till dig:

Försök att prata med din arbetsgivare och förklara att du är medveten om dina lagliga rättigheter kring hur semestern ska förläggas. Du kan även visa detta svar för din arbetsgivare ifall det skulle kännas bättre. Fråga sedan vad din arbetsgivare har för skäl för att enbart ge dig tio dagar sammanhängande semester mellan juni-augusti och försök föra en diskussion kring om detta kan anses vara särskilda skäl.Om du inte kan komma någonstans genom att prata med din arbetsgivare eller genom att visa detta svar råder jag dig att ta ytterligare hjälp av en jurist ifall du har den ekonomiska möjligheten. Ifall du vill ha hjälp av någon av våra jurister på vår juristbyrå kan du kontakta mig på elin.englund@lawline.se , så kan du få en offert.Om du är intresserad av att stämma din arbetsgivare på grund av denna fråga rekommenderar jag dig starkt att först rådgöra ytterligare med en jurist för att även få perspektiv på vilka kostnader som kan följa av en eventuell rättegång. Samt att det är viktigt att du har någon som företräder dig som är väl insatt på området. Jag hoppas dock att du och din arbetsgivare ska kunna lösa detta utan att behöva gå till rättegång!-Ifall du själv är medlem i ett fackförbund kontakta dom och berätta om din situation, för de kan eventuellt hjälpa dig trots att din arbetsgivare inte är ansluten till avtalet.

Jag hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny fråga eller mejla mig på elin.englund@lawline.se ifall det uppstår en följdfråga till mitt svar.

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare