Hur lång kan handläggningstiden för en utredning vara?

Hur lång tid kan en handläggning för brott ta? Börjar få panik för det tar för lång tid och jag vill verkligen veta hur lång tid det kan för en utredning

Tack i förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har full förståelse för din frustration, dessvärre finns tyvärr inte exakta tidsramar för hur lång tid en utredning kan ta. Handläggningstiden för utredande av brott kan variera allt från veckor till månader helt beroende på belastning och hur ärendet ser ut. Det sker en prioritetsbedömning där exempelvis ett grovt bedrägeri troligen väger tyngre att utreda än ett ringa bedrägeri.

Det finns ärenden då polisen JO-anmälts på grund av långa handläggningstider, då har det bland annat rört sig om 16 månader för en felaktig parkeringsbot och över tre år för misshandel. En JO-anmälan upprättas om man anser att man själv eller någon annan annan blivit felaktigt behandlad av en myndighet eller en tjänsteman vid handläggningen av ett ärende.

Som ett första alternativ skulle jag råda dig ringa 11414 för fråga om hur ärendet går. Ett annat alternativ är att ta kontakt med din advokat/målsägandebiträde. I din fråga framgår inte hur lång tid det har gått, men möjligheten till en JO-anmälan finns också som ett alternativ.

Stort lycka till, håller tummarna och önskar dig lycka till! Du är varmt välkommen med fler frågor!

Zuzu RabiRådgivare