Får en tentamen på universitetsnivå vara 30 minuter kort ?

Hej,

Finns det ingen lag på hur lång en examination i universitetsnivå ska vara? Vi hade en "tenta" idag som motsvarande nästan 15% av betyget men fick endast 30minuter på oss och svara på följande tenta. Har skolan rätt att genomföra så pass korta tentor? Eller finns det ingen lag som ev tyder på hur lång en examination ska vara. Tex "en examination kan minst examineras i 1h" etc.. tycker 30minuter var lite kort tid och skriva en tenta på...

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Högskoleförordningen är det regelverk som ska följas av högskolor och universitet. Det finns inte några regler som säger hur lång/kort en tentamen får vara. Detta är något som varje universitet är fria att bestämma själva.

Hoppas du fick svar på din fråga, och lycka till med studierna!

Vänligen,

Erica RinaldoRådgivare