Hur lång bör handläggningstiden av ett ärende hos migrationsverket vara?
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline!
Migrationsverket är en förvaltningsmyndighet vilket enligt 1 § Förvaltningslagen (FL) innebär att FL är tillämplig. Enligt 9 § FL ska ett ärende handläggas så snabbt och kostnadseffektivt som möjligt. Migrationsverket har hand om många ärenden, där en del ärenden behöver prioriteras framför andra. Många ärenden är dessutom svåra och kan ta lång tid. Det medför att handläggningstiderna kan vara långa. Med tanke på kraven på service, tillgänglighet och snabbhet som ställs enligt lag ska handläggningstiderna samtidigt hållas så korta som möjligt. Handläggningstiderna bör om möjligt hållas till max ca 6 månader. Att ni behövt vänta i över 1 år är därmed inte rimligt och ni bör redan ha fått hjälp.
Enligt 11 § FL ska en myndighet, ifall ett ärende bedöms bli väsentligt försenad, redovisa anledningen till förseningen. Ni borde således också ha fått information om varför det dröjer vid det här laget.
Vad ni kan göra är att föra en dröjsmålstalan enligt 12 § FL. Enligt 12 § FL kan en part, om ett ärende inte avgjorts inom 6 månader, skriftligt begära att myndigheten ska avgöra ärendet. Myndigheten ska då inom fyra veckor antingen avgöra ärenden eller avslå begäran. Ifall myndigheten avslår begäran har ni möjlighet att överklaga ärendet till förvaltningsdomstolen enligt 12 § 2 st FL. Domstolens avgörande där går sedan inte att överklagas.
Hör gärna av dig om du har fler frågor!
Vänliga hälsningar
Benjamin von Gohren