Hur lång är uppsägningstiden för hyresgäst vid hyra av hyresrätt?

Hej

Jag och min sambo har sagt upp vårt hyresavtal hos en privat Hyresvärd. Hur lång uppsägningstid kan hyresvärden kräva oss på? Där står 3 månader i kontraktet måste vi rätta oss efter 3 månader eller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du och din sambo hyr en hyresrätt och att ni har avtalat om att hyresgästen har tre månaders uppsägningstid om denna vill säga upp avtalet. I mitt svar har jag utgått från att ert hyresavtal är skrivet på obestämd tid, dvs. tillsvidare. Ni undrar om det är tre månaders uppsägningstid som gäller eller om det finns avvikande regler i lag som gäller framför avtalet.

Bestämmelser om uppsägningstid vid hyra av hyresrätt finns i 12 kap Jordbalken, JB, även kallad hyreslagen (här). Enligt lagen har hyresgästen alltid möjlighet att säga upp avtalet med tre månaders uppsägningstid, se 12 kap 5 § (här). Ni är därför bundna till tre månaders uppsägningstid som ni även avtalat om.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare