Hur lång är uppsägningstiden för ett hyresavtal?

Jag undrar hur långt uppsägningstiden är om en privat hyresvärd säga upp en hyresgäst. I hyresavtal står 3 månader men stämmer det? Eller är det 6 månader som gäller? Hyresvärden har sagt upp p.g.a. egen användning av lgh. Det är en lgh på bottenvåningen i en villa där hyresvärden bor på övervåningen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till jordabalken (JB).

Hur lång är uppsägningstiden för en hyresrätt?

Huvudregeln är att hyresavtal ska gälla för obestämd tid, om inte annat avtalats. Ett sådant hyresavtal ska sägas upp för att upphöra att gälla (12 kap. 3 § JB). Hyresavtal för obestämd tid ska ha en uppsägningstid på 3 månader för bostäder och 9 månader för lokaler, om inte längre uppsägningstid har avtalats (12 kap. 4 § JB). Om hyresförhållandet varat längre än tre månader ska uppsägningen alltid ske skriftligt (12 kap. 8 § JB).

Det finns regler om rätt till förlängning av ett hyresavtal som sagts upp (12 kap. 45–52 §§). Dessa bestämmelser gäller dock inte om bostaden är en del av hyresvärdens egen bostad (12 kap. 45 § tredje punkten). Eftersom din bostad är en del av hyresvärdens egen bostad gäller dessa regler alltså inte dig.

Slutsats

Den kortaste uppsägningstiden du har rätt till för en bostad är 3 månader. Detta gäller om man inte avtalat om längre uppsägningstid. Eftersom det står 3 månader i ditt hyreskontrakt är det 3 månader som gäller.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare