Hur lång är uppsägningstiden för en inneboende i en villa

Hej!

Sonen är inneboende i en villa där fastighetsägaren också bor. Ett tidsbegränsat avtal är skrivet men inget om uppsägningstid är där överenskommet. Han hyr ett rum+delar kök och bad med ytterligare en inneboende.

Vad gäller vid uppsägning av bostaden? Hur lång uppsägningstid?

Har tidigare läst någonstans att uppsägningstiden för den inneboende är endast 1 månad. Stämmer det?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag uppfattar det som att huset som din son bor i ägs av hyresvärden och att det inte gäller en hyresrätt.

Vad gäller uppsägning av bostaden?

Eftersom din son har ett tidsbegränsat hyresavtal, upphör avtalet att gälla vid hyrestidens utgång – alltså det datum som står i avtalet. Men hyresavtalet får även sägas upp innan denna tidpunkt (3 §. Lag om uthyrning av egen bostad).

Hur lång är uppsägningstiden?

Då detta gäller ett hyresavtal där hyresvärden äger villan så har din son och hyresvärden olika uppsägningstider. Din son, som är inneboende, har en månads uppsägningstid medan hyresvärden har tre månaders uppsägningstid (3 §. 2 st Lag om uthyrning av egen bostad).

Är uppsägningstiden för inneboende en månad?

Ja, det stämmer att uppsägningstiden för en inneboende är en månad.

Med vänlig hälsning,

Daniella LarsenRådgivare