Hur lång är uppsägningstiden av hyreskontrakt?

Om hyresvärden har sagt upp hyreskontraktet gäller 3-månadersregeln då eller kan hyresgästen flytta innan utan att det blir dubbla hyreskostnader?

Obs! En allmän förfrågan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om uppsägning av hyresavtal finner man i 12 kap. Jordabalken (JB).

Huvudregeln är enligt 12:3 JB att hyresavtal gäller på obestämd tid. För att dessa ska upphöra att gälla krävs det att de sägs upp. Uppsägning av hyresavtal för bostäder leder enligt 12:4 1 st.1 p. JB till att hyresavtalet slutar att gälla tre månader efter uppsägningen (förutsatt att det inte särskilt avtalats om en längre uppsägningstid). Undantag till detta innebärande att hyresavtalet kan säga upp direkt finner man i 12:6 JB. Detta är t.ex. om lägenheten inte varit färdigställd eller om det finns skador i lägenheten. Alltså gäller generellt 3-månadersregeln då hyreskontraktet sägs upp.

Jag hoppas att detta gav dig vägledning i frågan!

Med vänliga hälsningar,

Erik OlshovRådgivare